Michał Smetanka - fujara pasterska
Michał Smetanka
Gerard Widmer, fujara pasterska
Gerard Widmer, fujara pasterska
Anna Nacher i Gerard Widmer
Marek Styczyński
Józef Broda
Józef Broda
Ostap Kostiuk
Ostap Kostiuk
Vsevolod Sadovyj
Ostap Kostiuk i Vsevolod Sadovyj
Gerard Widmer i Rudi Goernet
Anna Nacher i Marek Styczyński
 

Monografie instrumentów karpackich

english version...

VOL. I Carpathian instruments and sounds

Autor : Marek Styczyński

Wydawnictwo obejmuje CD i część opisową.

 

CD: zawiera 29 utworów na unikalne instrumenty tradycyjne z Karpat i towarzyszący im śpiew. Zaprezentowano instrumenty z Karpat Zachodnich i Karpat Wschodnich : fujarę detwiańską, gajdicę, gajdy, trąby i rogi sygnałowe, bęben Huculski, flety bezotworowe, drumle i inne. Nagrania dokonali muzycy zaproszeni przez autora Projektu : Józef Broda , Ostap Kostiuk , Vsevolod Sadovyj, Michal Smetanka , Gerard Widmer , także Marek Styczyński - podczas specjalnej sesji nagraniowej zorganizowanej w ramach 2 Festiwalu Karpaty Offer w sierpniu 2009 r. Materiał na CD został zarejestrowany i przygotowany do produkcji (mastering) przez Piotra Pietrzaka w NS Studio.

 

Część opisowa: 60 x 24 cm, dwustronne, w wersji polskiej i angielskiej, zawiera tekst nt. tradycyjnych instrumentów muzycznych oraz opisy dotyczące poszczególnych nagrań, opisy dot. Karpat i Huculszczyzny, informację na temat muzyków, 28 fotografii autorstwa Bogdana Kiwaka wykonanych podczas sesji nagraniowej, jeden szkic obrazujący źródła pochodzenia prezentowanych instrumentów oraz mapę Karpat.


Wydawnictwo ma charakter non-profit i jest dostępne u Wydawcy :

Instytut Europa Karpat, ul. Narutowicza 9A, 33-300 Nowy Sącz, kontakt: instytut@europakarpat.pl Tel/fax: +48 (18) 4434307 


Opis Projektu znajduje się poniżej, na stronie: www.karpatyoffer.pl, tekst dot. tradycyjnych instrumentów muzycznych i ich roli w praktykowaniu i rozwoju muzyki jest dostępny na stronie autora: www.cybertotem.eu w dziale: Instrumenty

 

 

 

Opis projektu:

Jest to projekt polegający na rejestracji brzmień i próbek muzycznych wykonanych na tradycyjnych instrumentach muzycznych mających zastosowanie w Karpatach. Nagrania te wraz z rejestracją video oraz opisem i ilustracjami zostaną włączone w powstające archiwum Festiwalu pod postacią płyty CD (audio), płyty z rejestracją video (DVD) oraz tekstów i zestawu fotografii.

 

Obok wyboru instrumentów muzycznych, kluczem do projektu jest także dobór muzyków i popularyzatorów tradycji muzycznej Karpat. Dobór ten zrywa ze sztuczną konstrukcją tzw. muzyki „czysto tradycyjnej", „prawdziwie ludowej" - na rzecz pokazania wielu rozmaitych, współczesnych sposobów wykorzystania starych instrumentów w nowych kontekstach. Takie traktowanie instrumentów i muzyki znacznie bardziej odpowiada tradycji w Karpatach i znaczniej skutecznie chroni ta tradycję niż konwencjonalne podejście muzealne.

 

W 2009 roku wybrano do projektu następujące instrumenty: fujara detwiańska, końcovki, flety proste : pojedyncze i podwójne, okaryny, dudy, gajdce, trąby pasterskie, bębny huculskie - wykorzystywane w praktyce muzyki: ambient (Gerard Widmer, Marek Styczyński), folk i world music (Józef Broda, Vsevolod Sadik, Michal Smetanka), folk-rock (Marek Styczyński), muzyka medytacyjna (Gerard Widmer). W jesieni 2009 roku ukaże się pierwsza płyta CD z nagraniami (audio) oraz robocze dvd z fragmentami rejestrowanego koncertu pt. Monografie instrumentów karpackich cz. I Płyty i materiały fotograficzne będą przystosowane do tworzenia systematycznej kolekcji wydawnictw Festiwalu Karpaty Offer, w postaci włączania ich do specjalnych segregatorów zaprojektowanych specjalnie w tym celu.

 

Po festiwalu:

W niedzielę, 23 sierpnia 2009r., w sali ratuszowej Miasteczka Galicyjskiego doprowadziliśmy do niecodziennego wydarzenia; spotkania artystów i badaczy muzycznej kultury Karpat. Spotkanie to i jego plon, zarówno materialny, w postaci nagrań i fotografii, jak i ten ważniejszy: inicjujący współpracę i wzajemną sympatię, okaże się zapewne ważny dla zachowania i rozwoju muzycznej kultury Karpat.

 

Brzmi to nieco górnolotnie ale wzajemna prezentacja unikalnych instrumentów karpackich, sposobów muzykowania, przesłań i plonu indywidualnych studiów zaproszonych muzyków była początkiem wymiany i tworzenia sieci współpracy wokół idei „karpackości"...

 

W rejestracji muzyki prezentowanej w indywidualnych programach, a także we wspólnym, spontanicznym muzykowaniu, wzięli udział (wg kolejności prezentacji): Michał Smetanka ze Słowacji, Gerard Widmer ze Szwajcarii, Józef Broda z polskich Beskidów, Ostap Kostiuk i Vsevolod Sadovyj z Huculszczyzny na Ukrainie oraz : Marek Styczyński i Anna Nacher z Karpat, pozostali członkowie zespołu Tatosh Banda z Huculszczyzny oraz Rudi Goernet z Wiednia, którego gra na kontrabasie zdradziła nam Jego słowackie korzenie... Rejestracji dokonał Piotr Pietrzak (NS Studio), dodatkowo całość zarejestrowała Anna Nacher, dokumentacje fotograficzną wykonał Bogdan Kiwak i Marek Styczyński.

 

Pomysłodawcą projektu i redaktorem nagrań jest Marek Styczyński. Sesja przyniosła nagrania kilku unikalnych instrumentów : gajdicy, gwizdka handrarskiego, okaryny z rogu wołu, fujary pasterskiej, trembity i dud huculskich oraz kilkunastu innych... ale niespodziewanie dał o sobie znać walor indywidualnego traktowania podobnych motywów i instrumentów oraz wiele popisów wokalnych, w których prym wiedli : Józef Broda i Michał Smetanka. To co pokazał i zagrał Gerard Widmer oraz wiedza na temat fujary pasterskiej z jaką dzielił się podczas warsztatu jaki odbył się bezpośrednio po sesji nagraniowej, na długo pozostanie w pamięci słuchaczy. Obecnie pracujemy nad wydawnictwem (w tym CD !) z festiwalowej sesji - „Monografie instrumentów karpackich" Vol. I i mamy nadzieję zaprezentować go już w październiku 2009 r. 


Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt i śledzenie strony Festiwalu, która sukcesywnie będzie się wzbogacała o opracowywane obecnie materiały.
Marek Styczyński

 

 

english version

The Monographs of the Traditional Carpathian Musical Instruments
By Marek Styczyński
Volume 1 : CD with 29 samples & booklet with 2 maps and 28 photos

 

The art of making traditional musical instruments is a peculiar one as the main goal of its outcome is to keep the tradition of making music alive. The instruments, in addition to their role of sustainig the non-material culture making, are also material representations of the aesthetics and technical development of the cultures they were born in (or assimilated into) and they can be regarded as the key to understaning unrecorded, archaic sounds and musical tchniques. The lack of musical notation, typical of traditional forms, is sometimes substituted for by, more or less, free interpretation of the overheard musical techniques and translating them into the language of the Western 12-tone scale with many contemporary musicians craving for simplified musical forms characterised by loudness, clear-cut rhythm and danceability. It is widely assumed that such forms are typical of non-European cultures. However, it has to be stressed that many European cultures are still marked as UNFAMILIAR, they are marginalised and they function outside the European cultural mainstream. The marginalisation of traditional cultures is often rooted in politics...(more on www.cybertotem.eu or CD booklet.


/.../ In the descriptions of the instruments presented on this CD we have included the information reflecting the problems and phenomena signalled in the previous sections. The instruments are played by contemporary musicians : Józef Broda (PL), Ostap Kostiuk (UA), Vsevolod Sadik (UA), Michal Smetanka (SK), Marek Styczyński (PL), Gerard Widmer (CH) - whose activities surpass the borders of their native regions. Their approach, on some occasions, could be described as rather individualistic. The descriptions are expanded upon and documented in the phonographic and photographic forms on the project author's blog. Go to: worldflagrecords.blogspot.com and www.cybertotem.eu under: Instrumenty / Instruments


This project supports informal ties existing among the musicians and traditional instruments enthusiasts, thanks to whom musical traditions are preserved outside the mainstream, which contributes to the continuity and diversity of culture.

 

Enjoy the unique sound of the Carpathians!
Marek Styczyński, Kraków 2009

 

 

 

 

 
Komentarze  |  Dodaj swój komentarz
Przepisz znaki w odwrotnej kolejności (od końca): 14951
   


Brak komentarzy...

 



Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o aktualnościach dotyczących festiwalu zaprenumeruj newsletter...


PATRONI MEDIALNI

 

PARTNERZY

 



© 2009 Instytut Europa Karpat

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalengo w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.
Projekt i wykonanie: inti.pl