Jadą wozy kolorowe... - filmowe emanacje kultury romskiej

W dwudniowym programie wydarzenia przewidziano emisję trzech filmów podejmujących tematykę kultury romskiej, będącej ważnym elementem całego kręgu kulturowego Karpat. Pierwszego dnia przeglądu, w sali multimedialnej Kina SOKÓŁ wyświetlony zostanie niemy film pt. „Cyganka Aza” z towarzyszeniem muzyki na żywo zespołu Kwartet Jorgi. W drugim dniu, w ramach kina plenerowego, zlokalizowanego pod Basztą Kowalską w Nowym Sączu odbędą się seanse filmów: „Gadjo dilo” oraz „Czarny kot, biały kot”. Wprowadzenie do wszystkich projekcji wygłosi filmoznawca – Karol Szafraniec.

CYGANKA AZA z muzyką na żywo (Waldemar Rychły z zespołem Kwartet Jorgi)

reż. Artur Twardyjewicz, Polska, 1926, 90 min.

Fabuła filmu jest oparta na motywach powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego „Chata za wsią”. W majątku pana Adama zjawiają się Cyganie. Jest wśród nich młody Tumry, który pokochał Motrunę, córkę osiadłego we wsi Cygana. Miłości Tumrego i Motruny przygląda się piękna i dzika Cyganka Aza. Cyganie odjeżdżają, natomiast Tumry postanawia pozostać we wsi i poślubić Motrunę. Czeka ich jednak okrutny los. Wszyscy zwracają się przeciwko nim, a ojciec przeklina córkę i podpala im chatę. Młodzi są w bardzo ciężkiej sytuacji, cierpią nędzę, a Motruna spodziewa się dziecka. Z kolei Aza nie mogąc zapomnieć Tumrego doprowadza do powtórnego przyjazdu Cyganów do wsi. W Tumrym zaczyna kipieć cygańska krew: pędzi jak szalony do obozu i pada do nóg Azy. W gorących pieszczotach zapomina o swej niedoli, o żonie, o wszystkim. Przeżywa dylemat, lecz w końcu porzuca żonę i dziecko i wyrusza z Azą na czele obozu. Żona widząc odjeżdżających Cyganów pada martwa.

GADJO DILO, reż. Tony Gatlif, Francja/Rumunia 1997, 102 min.

Stephane jest młodym Francuzem. Podróżuje po Rumunii w poszukiwaniu pewnej cygańskiej pieśniarki. Kasetę z jej nagraniami słuchał jego ojciec przed śmiercią, a chłopak zna tylko jej nazwisko. Na prowincji Stephane odkrywa komunę Romów - znienawidzonych przez „białych” mieszkańców okolicznych wsi wyrzutków. Tam też zaprzyjaźnia się ze starym Cyganem, Izydorem. Bohater stopniowo pokonuje niechęć i uprzedzenia w stosunku do swoich nowych przyjaciół. Staje się wręcz ulubieńcem całej wioski i wkrótce poznaje Sabine...

CZARNY KOT, BIAŁY KOT, reż. Emir Kusturica, Austria/Francja/Grecja/Niemcy/USA/Fed. Rep. Jugosławii, 1998, 120 min.

 

Grga Pitić, cygański „ojciec chrzestny” i potentat handlowy z wysypisk śmieci oraz Zarije, dumny właściciel cementowni, są starymi, dobrymi przyjaciółmi, mimo iż nie widzieli się przez 25 lat. Syn Zarije, Matko, jest typowym obibokiem i nieudacznikiem. W tajemnicy przed ojcem udaje się do Grgi, by pożyczyć od niego pieniądze na przeprowadzenie nielegalnego interesu dotyczącego pociągu cystern z benzyną. Gdy wspólnik chłopaka, cygański rzezimieszek Dadan, zawala całą transakcję, Matko staje przed koniecznością spłaty długu. Grga jest skłonny umorzyć zobowiązanie w zamian za poślubienie swojej siostry, Afrodyty, kobiety tak nikczemnego wzrostu, że powszechnie nazywa się ją Biedroneczką.

 
Komentarze  |  Dodaj swój komentarz
Przepisz znaki w odwrotnej kolejności (od końca): 5a2cb
   


Brak komentarzy...

 



Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o aktualnościach dotyczących festiwalu zaprenumeruj newsletter...


PATRONI MEDIALNI

 

PARTNERZY

 



© 2009 Instytut Europa Karpat

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalengo w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.
Projekt i wykonanie: inti.pl