Warhol Come Back!

Wózek Warhola / Warhol's baby-carriage - to akcja na obiekt, miejską legendę, ruch i muzykę. Inspiracją stała się słynna wypowiedź matki Andy Warhola (Julii Zavadzki) : „Warhol to ja!" i pewność, że wiele ze sztuki Warhola wywodzi się z Mikovej na Wschodniej Słowacji !? Barwna postać Julii, wyprawa studialna do Medzilaborców i Mikovej oraz obiekt : Wózek Warhola, nawiązujący do srebrnej Fabryki i blaszanych kwiatów wycinanych przez Julię ale także do okoliczności emigracji rodziców Warhola do USA, stanowi pretekst do budowania legendy... i komentarza do losów innego artysty, który urodził się w tym samym roku co Andy Warhol. Akcja potrwa 15 minut i do udziału w niej autorzy zaprosili grupę Site Specific Action z Krakowa. Towarzyszyć jej będzie muzyka Karpat Magicznych. Ważnym elementem projektu jest dokumentacja video powstająca od kwietnia 2009 roku. Bogdan Kiwak mieszka w Nowym Sączu, Marek Styczyński mieszka w Krakowie.

 

Zobacz filmy:


WÓZEK WARHOLA / Warhol's baby-carriage
instalacja & akcja
„Andy Warhol to ja" Julia Warchola


Andy Warhol - fascynujący i kontrowersyjny artysta amerykański, prekursor pop-artu i prowokator... ale także skryty i wrażliwy człowiek z całym bagażem fobii, nieprzystosowania, ambicji i nadziei czyli tego wszystkiego, co przywiozła z Karpat do Ameryki, jego matka Julia Warcholova ...


W kwietniu 2009 roku podróżowaliśmy do wsi Mikova, na wschodniej Słowacji, aby dowiedzieć się czegoś więcej o rodzinnych stronach rodziny Warcholovców. Przewodnią myślą, tej kilkudniowej wyprawy, było moje przeświadczenie, że w sztuce Andy Warhola odnaleźć można wiele z kolorystyki, form i wrażliwości plastycznej mających swe źródło w kulturze i krajobrazie Karpat. Kolory cerkwi, sztuczne i prawdziwe kwiaty wotywne, błękity ultramaryny z fasad wioskowych chat, karpacka tradycja mechanicznego powielania i drukowania ozdobnych tkanin (na Słowacji nazywana - modrotlaczem), domowe sposoby wyrobu zabawek, bibułkowe ozdoby wielkanocne, swoista po(p)dkultura jarmarczna i odpustowa z kolorowaną ręcznie fotografią portretową i seryjnie produkowanymi „świętymi obrazami", znalazło swe ujście w zaskakujący sposób, w innym czasie i w innym miejscu. Rola i samoświadomość Julii Warcholonej w przekazywaniu specyficznej wrażliwości i umiejętności plastycznych późniejszemu „królowi" amerykańskiego pop-artu, wydaje się trudna do przecenienia. Odwiedzając Mikovą, ale także pobliskie miasteczko Medzilaborce, z ciągle nieco surrealistycznym w tym miejscu „muzeum sztuki nowoczesnej Andy Warhola", poczuliśmy, że mimo upływu lat sztuka Warhola w dalszym ciągu jest tam obca i niezrozumiała. Szkoda, że powielanie twarzy Monroe w miejsce stokrotek i rumianków, wprowadziło w błąd tak wielu ludzi na tak długo ... 


Podczas wyprawy studialnej, koncertów Karpat Magicznych (muzyczna koncepcja : „ethnocore") i symbolicznych „kwiatowych akcji" , myśląc wciąż głównie o źródłach sztuki Andy Warhola (1928 Pittsburg -1987 Nowy Jork), z wielu powodów trudno było uniknąć refleksji dotyczącej percepcji sztuki i życiowych losów Władysława Hasiora (1928 Nowy Sącz - 1999 Kraków), artysty o niezwykle silnym, organicznym zakorzenieniu w „karpackości" ale zupełnie innych kolejach losu i relacjach rodzinnych. Hasior, pozostając w miejscu swego urodzenia, realizując artystyczne wizje i nie odcinając się mentalnie (ani też fizycznie) od miejsca swego pochodzenia, w konsekwencji jest nawet dzisiaj wikłany w lokalne i szerzej niezrozumiałe konteksty polityczne i paradoksalnie, ciągle stanowi mentalny problem dla swojej grupy etnicznej.

Marek Styczyński, Kraków 8.06.2009

 

Z fascynującej historii bezskutecznego uwalniania się od mentalnych związków z matką / środowiskiem, desperackiej samoakceptacji, rozczarowań, równoczesnej obojętności/wrogości/uwielbienia otoczenia, osamotnienia i manipulacji, okrucieństwa tzw. kontekstu historycznego i głuchoty / ślepoty najbliższego środowiska życia artystów, pojawiła się potrzeba refleksji i pracy. Tak powstał ruchomy obiekt, koncepcja instalacji oraz powtarzalnej i modyfikowalnej akcji pt. Wózek Warhola.


Elementy: wózek/"Fabryka" (baby-carriage /"The Factory"), blaszane kwiaty, dwie osoby ubrane w czarne podkoszulki z podobizną twarzy Hasiora (wykonana techniką szablonu) oraz w fartuchy z jarmarku w Starym Sączu z agrafkami do przymocowywania obiektów : banknotów, starych biletów, notatek, fotografii..., muzyka składająca się ze zmieszania popularnych nagrań sprzedawanych na jarmarku z improwizacją na dowolnym instrumencie przetwarzanym elektronicznie. 


Realizacja: 15 minutowy ( zgodnie z koncepcją Andy Warhola : 15 minut sławy dla każdego !) przejazd wózkiem ze „zbieraniem" obiektów przypinanych do fartucha i muzyką wykonywaną „na żywo"(15 minut).


Autorzy: koncepcja projektu, ogólny pomysł na wózek, kwiaty i akcję oraz dokumentacja video wyprawy studialnej na Słowację, muzyka i niejasne przeczucia - Marek Styczyński, wykonanie blaszanych kwiatów oraz „flowers events" w Presovie, Medzilaborcach i Mikovej (Słowacja) oraz dokumentacja fotograficzna, wykonanie wózka, szablonu i otwartość na ciągłe modyfikacje - Bogdan Kiwak, muzyka i niezmierzona cierpliwość - Anna Nacher
Realizacja: wyprawę terenową, wykonanie obiektów i dokumentacji oraz przeprowadzenie premiery akcji, zrealizowano we współpracy z Małgorzatą Brodą w ramach I Festiwalu Karpaty Offer 2009 r., od marca do sierpnia 2009 r.

 

(Julia) godzinami robiła też z puszek bukiety, które sprzedawała po 25-50 centów. /.../


Wyrabiała kwiaty z blachy, używając puszek po owocach, i stąd moje pierwsze obrazy z puszek. Bierze się puszkę - im większa, tym lepiej - jak te dużych rozmiarów z połówkami brzoskwiń, przecina się ją, chyba nożyczkami. To bardzo łatwe; i po prostu robi się z nich kwiaty. Matka zawsze miała pod ręką pełno puszek, w tym puszki po zupie. To była wspaniała kobieta i bardzo dobra, prawdziwa artystka, jak prymitywiści. Andy Warhol


Julia chomikowała rzeczy bez względu na ich przydatność. /.../ Wskazywał na to nawet jej wygląd. Długa, chłopska sukienka i fartuch pokryte były zwykle guzikami, banknotami, zapisanymi kartkami i innymi przypominkami, które przypinała do ubrania agrafkami.


Ze wszystkich osób, z którymi się stykał, tylko Julia była przy nim codziennie, niezależnie od tego, co się działo.
Julia była jego pierwszą asystentką. Podziwiała rysunki i wyklejanki /.../.


/.../ zawsze chciał namalować puszkę ulubionej zupy pomidorowej Cambella ze spiżarni matki /... /


Julia była bez wątpienia muzą i podporą Andy'ego, ostoją i najżarliwszą wielbicielka jego talentu, lecz wydaje się, że , uczestnicząc w pracy, kaligrafując napisy i podpisując projekty jego imieniem, ostatecznie zatraciła umiejętność dostrzegania różnicy między Andy Warholem a sobą.


Muszę umrzeć, żeby Museum of Modern Art doceniło moja pracę.

Andy Warhol

 

Wszystkie cytaty zaczerpnięto z : Andy Warhol Życie i śmierć Victor Bockris, przekład Piotra Szymor, Wydawnictwo W.A.B., 2005

 

Po festiwalu:

Projekt, który rozpoczął się dla ekipy realizującej Festiwal w kwietniu tego roku, udało się zakończyć symboliczną akcją pt. „Wózek Warhola" na Rynku w Nowym Sączu. Podczas koncertu wieczornego - Muzyka Karpat, grupa taneczna Site Specific Action, ubrana w fartuchy z sądeckiego „ maślanego rynku" obwieszone „przypinkami-przypominajkami", jak to było w zwyczaju Julii Warcholovej (matki Endego), zamieszała w tłumie widzów tak, że Bogdan Kiwak, który powoził wózkiem stracił na moment panowanie nad kierownicą... a publiczność bez ociągania dała się wciągnąć w 15-minutową akcję i fartuchy zapełniły się nie tylko przygotowanymi wcześniej przypinkami ale także banknotami...

 

Ze sceny do akcji grał poszerzony na ten wieczór projekt Karpaty Magiczne ( poszerzony o : Urszulę Stosio, Janka Kubka i Andrzeja Widotę) przygotowany wcześniej jedynie w zarysach utwór „15!" - od słynnego powiedzenia Warhola, że każdy będzie mieć swoje 15 minut sławy. Mimo, że przesłanie akcji, sztuka SSA i KM nie należały do najłatwiejszych, „Wózek Warhola" okazał się autentycznym wydarzeniem Festiwalu. Pomysłodawcy projektu pracują obecnie nad wydawnictwem, które pojawi się w połowie października i najprawdopodobniej zostanie zaopatrzone w oryginalną kompozycję „15!" Karpat Magicznych i materiał filmowy udostępniony poprzez YouTube.

 

Wszystkich zainteresowanych ideą „przywrócenia" postaci Andy Warhola Karpatom zapraszamy do współpracy!

Marek Styczyński

 

 
Komentarze  |  Dodaj swój komentarz
Przepisz znaki w odwrotnej kolejności (od końca): d96e0
   


Brak komentarzy...

 



Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o aktualnościach dotyczących festiwalu zaprenumeruj newsletter...


PATRONI MEDIALNI

 

PARTNERZY

 



© 2009 Instytut Europa Karpat

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalengo w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.
Projekt i wykonanie: inti.pl